Redactie IEX
Geplaatst op 25 januari 2012 15:50
Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, Beursduivel, IEXProfs, IEXGeld, Beursgorilla, Beleggen.nl en IEXParticipaties.
Nieuws
Twee schepen JR Shipping failliet
Voor de containerfeeders m.s. Elusive en Electra, deel uitmakend van JR Vlootfonds III, is faillissement aangevraagd.
Voor twee schepen van het JR Vlootfonds III CV van JR Shipping, de m.s. Elusive en Electra is faillissement aangevraagd. Crediteuren worden door JR Ship Management schadeloos gesteld. Verdere financiële ondersteuning voor m.s. Elusive en Electra is, volgens een bericht van JR Shipping, "niet langer realistisch", zo bleek na lange onderhandelingen met financier Rabobank Shipping.
Investeerders in het betreffende vlootfonds (JR Vlootfonds III CV) zijn uitgebreid over de situatie en wat eraan vooraf ging geïnformeerd. Ook met alle crediteuren, die door JR Ship Management schadeloos worden gesteld, hebben intussen contacten plaatsgevonden.
Volgens JR Shipping staan de chartertarieven voor de containerfeedervloot al sinds 2009 extreem onder druk. Hierdoor is de positie van vrijwel alle exploitatie-cv’s die de schepen namens investeerders beheren, ernstig verslechterd en rust er op deze schepen een zware schuldenlast. De Elusive en Electra, zusterschepen van 660 TEU, in 1995 geleverd door de Duitse Sietas Werft, hebben nauwelijks kunnen profiteren van de korte marktopleving in 2011.
Geen kredietruimte
Voor beide schepen zijn op korte termijn hoge uitgaven te voorzien, die niet op eigen kracht kunnen worden gefinancierd. De bank ziet hiervoor geen kredietruimte meer. Ook de rederijgroep zelf, die in 2011 aan beide schepen nog uit eigen middelen aanvullend werkkapitaal beschikbaar heeft gesteld, acht verdere financiële ondersteuning niet meer realistisch of zinvol.
Volgens JR Shipping zijn de omzetten van de Elusive en Electra sterk achtergebleven bij de uitgangspunten van de reddingsplannen. In combinatie met de buitenproportioneel hoge schuldenlast en de slechte exploitatievooruitzichten, levert dit geen ‘recovery ratio’ meer op. Daarmee is de grens voor verdere ondersteuning bereikt.
Stormschade
Voor de Elusive is al op vrijdag 13 januari faillissement aangevraagd. Tijdens een korte reis van Göteborg naar Rotterdam liep het schip stormschade op, wat om een acute financiële oplossing vroeg. Op dat moment was ook de situatie voor de Electra al precair, als gevolg van verplicht groot onderhoud dat binnenkort moet plaatsvinden waarvoor geen middelen beschikbaar zijn.
JR Shipping stelt dat voor het grootste deel van de vloot geldt dat de exploitatie dankzij eerder afgesloten contracten nog redelijk in lijn loopt met de uitgangspunten van de reddingsplannen. De rederijdirectie sluit echter niet uit dat er op termijn ook voor enkele schepen geen andere uitweg zal zijn dan een faillissementsaanvraag.
De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.